MENU

Przepisy - Definicje

Ogólnokrajowym aktem normatywnym regulującym zasady żeglugi na śródlądowych drogach wodnych jest ustawa z dnia 21 grudnia 2000 roku O Żegludze Śródlądowej (Dz.U. nr 5, poz.43 z 2001 r.) z późniejszymi zmianami. Aktem wykonawczym jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz.U. nr 212, poz. 2027 z 2003 r.). Niezmiernie istotny jest fakt, że przepisy te, mimo że zostały stworzone dla śródlądowych dróg wodnych, czyli konkretnych akwenów wymienionych w przytaczanym powyżej rozporządzaniu, obowiązują także na obszarach i akwenach nie posiadających tego statusu. Zatem należy je stosować wszędzie tam, gdzie żeglujemy czy uprawiamy motorowodniactwo. A przypomnijmy, że tę formę turystyki możemy uprawiać wszędzie, gdzie nie jest to zabronione. Przepisy krajowe powstały między innymi w oparciu o zalecenia UE, tak więc są one w dużej mierze tożsame dla obszarów całej Europy. Przedmiotowe przepisy wprowadzają między innymi definicje statków, określają zasady ich poruszania, oznakowania, sygnały dźwiękowe itp. Na początek przyjrzyjmy się definicjom. Pragnę podkreślić, że w poniższym artykule nie przytaczam literalnych zapisów ustawy, ale formy uproszczone.

Statek – statek uprawiający żeglugę śródlądową, w tym mały statek i prom, a także urządzenie pływające i statek morski.

Statek o napędzie mechanicznym - statek wprowadzany w ruch przez mechaniczne urządzenie napędowe, z wyjątkiem statków, których mechaniczne urządzenie napędowe jest używane wyłącznie do małych przemieszczeń, w szczególności w portach lub miejscach załadunku i wyładunku, albo do zwiększenia sterowności statków podczas ich pchania lub holowania.

Skuter wodny – mały statek o napędzie mechanicznym, przystosowany do przewozu jednej lub więcej osób, przeznaczony do ślizgów lub wykonywania ewolucji na wodzie.

Statki o dużej prędkości – statki poruszające się z prędkością większą niż 40 km/h – powinny pozostawiać innym statkom akwen zapewniający im możliwość zachowania kursu oraz swobodę manewrowania. Statki o dużej prędkości nie mogą żądać, aby inne statki ustępowały im z drogi, a zamiar mijaniu lub wyprzedania powinny sygnalizować we właściwym czasie.

Statek żaglowy - statek poruszający się wyłącznie za pomocą żagli; statek poruszający się równocześnie za pomocą żagli i mechanicznego urządzenia napędowego uznawany jest za statek o napędzie mechanicznym.

Statek pasażerski - oznacza statek, który jest zbudowany lub przystosowany do przewozu więcej niż 12 pasażerów.

Mały statek - statek, którego długość kadłuba jest mniejsza niż 20 m; do małych statków nie zalicza się, niezależnie od ich wymiarów, statków dopuszczonych do przewozu więcej niż 12 pasażerów, promów oraz statków przystosowanych do prowadzenia zestawów holowanych, pchanych lub sprzężonych, o ile takie zestawy nie składają się z małych statków.

Statek zajęty połowem – statek łowiący sieciami, sznurami haczykowymi, włokami lub innymi narzędziami połowu, które ograniczają jego zdolność manewrową.

Urządzenie pływające - statek przeznaczony do wykonywania prac technicznych, utrzymywania szlaków żeglownych lub eksploatacji złóż, kruszyw, posiadający specjalne urządzenia mechaniczne, a w szczególności pogłębiarkę, kafar, dźwig pływający.

Obiekt pływający – konstrukcja pływająca przeznaczona nie do uprawiania żeglugi, ale do celów mieszkalnych, biurowych, gastronomicznych, hotelowych, warsztatowych, jako przystań, zakład kąpielowy albo dok.

Scalone materiały pływające – konstrukcje przystosowane do pływania, niebędące statkami lub obiektami pływającymi, a w szczególności: tratwy, sprzężone łodzie flisackie, pontony, beczki.

Prom - statek zakwalifikowany przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej jako prom i służący do przewozu osób i ładunków w poprzek drogi wodnej.

Zestaw holowany – formacja składająca się z jednego lub więcej statków holowanych przez jeden (lub więcej) statek o napędzie mechanicznym, zwany holownikiem.

Zestaw pchany - sztywno lub elastycznie połączona formacja, składająca się ze statków, z których przynajmniej jeden znajduje się przed statkiem o napędzie mechanicznym, zapewniającym poruszanie się zestawu, zwanym pchaczem.

Zestaw sprzężony - formacja składająca się ze statków połączonych burtami, z których żaden nie znajduje się przed statkiem o napędzie mechanicznym, prowadzącym formację.

Pomoc holownicza – pomoc w przemieszczaniu statku lub zestawu, udzielana przez statek lub statki o napędzie mechanicznym, znajdujące się czasowo z przodu tego statku lub zestawu.

Statek na postoju – statek stojący pośrednio lub bezpośrednio na kotwicy lub przymocowany do brzegu.

Statek w drodze – statek nie stojący pośrednio lub bezpośrednio na kotwicy, nieprzymocowany do brzegu i nieosiadły na mieliźnie: dla statków określenie „zatrzymać się” oznacza zatrzymanie w stosunku do lądu.

Port lub przystań – akwen i grunt oraz związana z nim infrastruktura, znajdująca się w granicach portu lub przystani

Port macierzysty - port lub przystań, którą armator wskazał jako miejsce stałego postoju statku.

Noc - okres między zachodem i wschodem słońca.

Dzień - okres między wschodem i zachodem słońca.

Stan przemęczenia - stan występujący w wyniku niewystarczającego odpoczynku lub choroby, wyrażający się w odstępstwach od norm powszechnie przyjętego zachowania i szybkości reakcji.

Stan intoksykacji - stan nietrzeźwości, pozostawania pod wpływem środka odurzającego lub innej podobnie działającej substancji.

Wypadek żeglugowy - zdarzenie związane z ruchem lub postojem statków, w związku z którym nastąpiło uszkodzenie ciała powodujące rozstrój zdrowia lub śmierć człowieka, uszkodzenie mienia znacznej wartości albo poważna awaria w rozumieniu przepisów Prawa ochrony środowiska.

Rejon śluzy lub pochylni – akweny, które - jeżeli nie są specjalnie oznakowane - znajdują się bezpośrednio powyżej i poniżej śluzy lub pochylni, aż do końca urządzeń cumowniczych.

Inspektor – uprawniony do wykonywania zadań inspekcyjnych pracownik UŻŚ.

Armator – właściciel statku lub osoba, która uzyskała tytuł prawny od właściciela do władania statkiem we własnym imieniu.

Kpt. Krzysztof Piwnicki

Recencje książek żeglarskich
Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej do czego służą i jak nimi zarządzać. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na ich używanie. zamknij