Pierwszym polskim żaglowcem szkolnym, kolebką nawigatorów jeszcze Tczewskiej Szkoły Morskiej, był trzymasztowy bark - LWÓW. Zbudowany w 1869 roku w Wielkiej Brytanii, jako fregata CHINSURA, transportował towary i pasażerów do Indii i Australii. W 1883 roku przeszedł pod włoską banderę zmieniając nazwę na LUCCO, a w 1915 roku stał się własnością holenderskiego armatora, który przetaklował go na bark z nazwie NEST. Został wyszukany przez kapitana żeglugi wielkiej Gustawa Kańskiego, który był inspektorem Państwowej Szkoły Morskiej w Tczewie. W lipcu 1920 roku został zakupiony za kwotę 247 tysięcy dolarów przez Państwową Szkołe Morską w Tczewie. W latach 1921-1929 jako szkolny żaglowiec pod polską banderą przewoził ładunki, by w ten sposób zarobić na własne utrzymanie. Jako pierwszy polski statek przekroczył równik podczas rejsu do Brazylii w 1923 roku. W 1929 roku został zastąpiony przez DAR POMORZA i został przekazany marynarce wojennej i wykorzystywany jako hulk. W 1938 roku został rozebrany.
DANE TECHNICZNE
Rok budowy: 1869 | Pow. żagli: 1 500 m2 |
Typ: Bark | Tonaż: 1293 BRT |
Dł. max: 85,1 m | Załoga: 35 osób + 140 uczniów |
Dł. kadłuba: 79 m | Armator: WSM, Polska |
Wys. max: 33,5 m | Materiał konstrukcyjny: stal |
Szerokość: 11,4 m | Budowniczy: G.R. Cloover and Co. w Birkenhead (W.Brytania) |
Zanurzenie: 6,9 m | Silnik: 2 silniki spalinowe po 180 KM każdy |