S/Y Kapitan Borchardt - trzymasztowy szkuner gaflowy - jest najstarszym żaglowcem pływającym obecnie pod polską banderą. Został zwodowany w Holandii w 1918 roku i służył początkowo jako oceaniczny statek towarowy. Przebudowany w 1989 roku, wyposażony w czternaście kabin (3-osobowe i 4-osobowe), wszystkie wyposażone w klimatyzację oraz łazienki z natryskiem i toaletą.
Do Polski sprowadzony po zakupie od szwedzkiego armatora, gdzie występował pod nazwą Najaden jako statek szkolny. Przez obecnego właściciela (Skłodowscy Yachting Sp. z o.o. SKA) zakupiony 30 sierpnia 2011 roku, uroczystość nadania nazwy odbyła się 8 października tego samego roku, jednostkę nazwano imieniem kpt. Karola Olgierda Borchardta. Matką chrzestną żaglowca została wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko, w uroczystości wziął także udział prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Przedtem statek pływał jako "Nora", "Harlingen", "Mőwe", "Vadder Gerrit", "In Spe", "Utskar" i "Najaden" .
Stałą załogę stanowią: kapitan, bosman, mechanik i kuk. Żaglowiec może zabrać 35 osób załogi szkolnej lub pasażerów, a na co dzień ma służyć jako statek wycieczkowy.
DANE TECHNICZNE
Rok budowy: 1918 | Pow. żagli: 600 m2 |
Typ: Szkuner trzymasztowy | Wyporność: 173 tony |
Dł. kadłuba: 33,84 m | Załoga: 35 osób |
Dł. pokładu: 29,95 m | Armator: Skłodowscy Yachting, Warszawa |
Wys. max: brak danych | Materiał konstrukcyjny: stal |
Szerokość: 7,02 m | Budowniczy: b/d, Holandia |
Zanurzenie: 3,2 m | Silnik: Caterpillar 3406B, 350 KM |
Strona Armatora: http://www.kapitanborchardt.pl