Fryderyk Chopin jest prawdopodobnie najszybszą, jaką kiedykolwiek zbudowaną jednostką tego typu. Jego konstruktorem jest słynny Zygmunt Choreń Twórca jednostek klasy DAR MŁODZIEŻY i POGORIA. wykorzystał własne przemyślenia, uzyskane w trakcie eksploatacji skonstruowanych przez siebie jednostek, toteż Fryderyk Chopin jest niewątpliwie statkiem stanowiącym ostatnie słowo w dziedzinie konstrukcji rejowych statków żaglowych średniej wielkości.
Fryderyk Chopin zajął piąte miejsce w Regatach Kolumba (w regatach uczestniczyło prawie 100 jednostek). Właścicielem statku na początku była Fundacja "Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami" Krzysztofa Baranowskiego, jej podstawowym celem było szkolenie młodzieży w wieku 16 -19 lat. Obok obowiązków na statku młodzież miała normalną naukę na poziomie szkoły średniej.
Od 24 kwietnia 1996 roku właścicielem żaglowca Fryderyk Chopin jest Kredyt Bank S.A. Prawie przez półtora roku żaglowiec stał przy kei. dopiero 28 listopada 1997 roku powołano Armatorski Dom Bankowy, spółkę z większościowym udziałem Kredyt Banku S.A., która 1 grudnia przejęła statek. Zaczęto modernizację i remont żaglowca, umożliwiającą realizację nowej koncepcji żaglowca, jako miejsca do przeżycia morskiej przygody dla rodziny, przyjaciół, kolegów z firmy i jej kontrahentów.
Jednak w pierwszy rejs po dwu i pół letniej przerwie popłynął Fryderyk Chopin znowu z młodzieżą. Wyczarterowany przez Stowarzyszenie "Chrześcijańska Szkoła Pod Żaglami" odbywa właśnie rejs dookoła Ameryki Południowej i wróci do Polski na początku lipca. Latem żaglowiec pływał po Bałtyku, pływając z tymi którzy chcą podnieść swoje umiejętności żeglarskie i przeżyć emocje pływania na rejowcu. Jesienią wyruszył w swoją tradycyjną trasę przez ocean, zapraszając na pokład w kolejnych etapach żeglarzy, a na Karaibach także nurków.
Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji, która przejęła Żaglowiec w 2000 roku wróciła do Idei "Szkół pod Żaglami". Od zmiany armatora na "Chopinie" odbywają się dwie "Szkoły pod żaglami" rocznie (semestr jesienny - z Europy na Karaiby i wiosenny - z Karaibów do Europy). EWSPA zaczęła organizować "Szkoły pod żaglami" dla swoich studentów pod nazwa "Akademia pod Żaglami".
DANE TECHNICZNE
Rok budowy: 1990 | Pow. żagli: 1 200 m2 |
Typ: Bryg | Tonaż: 306 BRT, wyporność: 400 ton |
Dł. max: 55,5 m | Załoga: 56 osób |
Dł. kadłuba: 44,5 m | Armator: EWSPA w Warszawie |
Wys. max: 36,2 m | Materiał konstrukcyjny: stal |
Szerokość: 8,5 m | Budowniczy: Stocznia Dora, Gdańsk |
Zanurzenie: 3,8 m | Silnik: 538 kM "Scania", przekładnia olejowa |