Polska Liga Żeglarska ogłosiła duże zmiany na sezon 2021. Zostaną powiększone ligi, będą nowe jachty i nowe akweny. Łącznie w lidze udział weźmie 36 zespołów. Start sezonu głównego w maju w Sopocie, finał w październiku w Warszawie.
Polska Liga Żeglarska wystartowała w 2015 roku. Przed siódmym sezonem wpłynęło ponad 40 zgłoszeń, z czego 40 zostało potwierdzonych. To prawie dwa razy więcej niż liczba uczestniczących w tych rozgrywkach drużyn gdyż w poprzednim roku na dwóch szczeblach rywalizowały 24 zespoły - po 12 w Ekstraklasie oraz I lidze.
„Braliśmy pod uwagę trzy warianty - pierwszy zakładał pozostawienie obecnego kształtu rozgrywek na dwóch poziomach po 12 załóg, a to oznaczałoby odrzucenie 16 nowych ekip. Z kolei w drugim rozwiązaniu żeglarze rywalizowaliby na trzech poziomach, ale powstanie drugiej ligi wiązałoby się ze zwiększeniem ilości regat, czyli zamiast dziewięciu weekendów rozgrywalibyśmy regaty w 13 terminach. Ostatecznie odrzuciliśmy te opcje i postanowiliśmy poszerzyć ligi i przyjąć praktycznie wszystkich chętnych, którzy się zgłosili. W obu poziomach rywalizować będzie po 18, a nie jak do tej pory, 12 teamów. Dzięki tej zmianie żadna z czterech drużyn nie opuści Ekstraklasy, a zamiast czterech ekip awansowało do niej siedem. W I lidze mamy obecnie 13 wolnych miejsc, o które w kwalifikacjach rywalizować będzie 18 załóg. Zatem po kwalifikacjach rozgrywanych w Sopocie, 16-18 kwietnia odpadnie tylko pięć zespołów" – podsumował Maciej Cylupa, dyrektor cyklu.
W tym sezonie żeglarze pływać będą na nowych jachtach - RS-21. Ekipy będą miały jednocześnie do dyspozycji 9, a nie jak wcześniej, 6 jednostek. Dzięki zmianie i powiększeniu floty można było dokonać zmian w ilości startujących załóg.
Foto: RS Sailing
"To nowoczesna łódka brytyjskiej konstrukcji. Ma 6,4 m długości i zaledwie 1,38 m zanurzenia. Jest lekka, bo waży tylko 650 kg i ma spore ożaglowanie - grot liczy 16.2, fok 8.2, a genaker 40 m2. Jest przeznaczona dla czterech osób, ale mniejsza załoga też sobie poradzi, bo jacht jest prosty w obsłudze. Jacht bardzo sprawnie żegluje z wiatrem, szybko wschodzi w ślizg, jest również szybki w żeglowaniu na oraz z wiatrem. Przez łatwe prowadzenie zapewnia super zabawę, bo chodzi o to, żeby żeglarze toczyli walkę na wodzie, a nie zmagali się ze sprzętem" – ocenił Szymon Jabłkowski z Polskiej Ligi Żeglarskiej.
Zmianie uległy też akweny rozgrywania poszczególnych rund Ligi. Poza znanymi z poprzednich sezonów Sopotem, Gdynią i Szczecinem, po raz pierwszy w historii tych zmagań uczestnicy ścigać się będą na Zalewie Zegrzyńskim. Tam odbędą się bowiem finałowe regaty Sztorm Grand Prix w dniach 2-3 października w Ekstraklasie i 25-26 września w I lidze.
Triumfator Ekstraklasy Polskiej Ligi Żeglarskiej zostanie Klubowym Mistrzem Polski PZŻ. Tytułu broni Yacht Klub Polski Gdynia, a kolejne miejsca na podium zajęli reprezentanci Yacht Clubu Gdańsk i Giżyckiej Grupy Regatowej.
Ekstraklasa |
22-23 maja 2021 |
Sopot |
03-04 lipca 202 |
Gdynia |
14-15 sierpnia 202 |
Szczecin |
02-03 października 202 |
Warszawa – Sztorm Grand Prix |
1 Liga |
29-30 maja 2021 |
Sopot |
10-11 lipca 2021 |
Gdynia |
07-08 sierpnia 2021 |
Szczecin |
25-26 września 2021 |
Warszawa – Sztorm Grand Prix |
Partnerami tegorocznego sezonu będą:
Sponsorzy: Szczecin, Pomorze Zachodnie, RS Sailing, WNM Group
Partnerzy: PZŻ, SAP, Odyssey Dealer Group, Sztorm Grupa, Harken, Garmin, Zachodniopomorski Okręgowy Związek Żeglarski, Centrum Żeglarskie Szczecin, Żegluga Szczecińska, GSC Yachting
|