W niedzielę, 19 września o godzinie 1200, w samo południe, 22 śmiałków wyruszyło na jesienny Bałtyk, aby zmierzyć się z falą i samotnością oraz zweryfikować swoje umiejętności. Regaty, jak zawsze, przyciągnęły bardzo różnorodne jachty oraz żeglarzy o zróżnicowanym doświadczeniu. Od starych wyg, po debiutantów. Od 8-mio metrowych łupinek, po 15 metrowe morskie krążowniki. Żeglarze rywalizują o Bitewne trofeum, Blachę, oraz skonfrontują się z własnymi słabościami. Przed nimi 500 mil i więcej niż trzy doby żeglugi solo.
Silny wiatr i pochmurne niebo od wczesnego poranka odbijało się skupieniem i niepokojem na twarzach zawodników. Ostatnie poprawki na jachcie, pożegnania, wspólne śniadanie i częste odświeżanie aplikacji pogodowych – tak upływały im ostatnie godziny przed startem.
Co czeka ich na trasie? Zdaniem meteorologa Juliusza Orlikowskiego warunki będą trudne. „Przez pierwsze 2 dni pogodę będzie kształtować rozległy układ wyżowy z centrum nad Morzem Białym, będzie wiał wiatr północno wschodni o początkowej sile 17w, później osłabnie do 10w. We wtorek można się spodziewać zmiany kierunku wiatru na północy w związku z oddziaływaniem klinu wyżu azorskiego wiatr będzie słaby o sile 10w szybko słabnący . W środę prognozowane są trudne warunki żeglugowe z uwagi niską prędkość wiatru i zmienność jego kierunku. Od czwartku aktualnie prognozowane jest oddziaływanie zatoki niżowej niżu islandzkiego, kierunek wiatru skręci na zachodni, szybkość wiatru będzie bardzo narastała aż do wystąpienia silnych warunków sztormowych w piątek. Trzeba jednak pamiętać, że sprawdzalność tych dalszych prognoz na tę chwilę może okazać się niewielka.”
„Edycja zapowiada się bardzo ciekawie” – komentuje dyrektor regat Krystian Szypka – „Podkreślana przez meteorologów nieprzewidywalność pogody w perspektywie dłuższej niż 24h wymagać będzie od zawodników niezwykłego skupienia i mądrych decyzji, a także sportowej intuicji. W lepszej pozycji znajdują się zawodnicy, który trasę i specyfikę bitwy znają ze startu w poprzednich edycjach, natomiast dość spora, bo ośmioosobowa liczba debiutantów, będzie musiała zdać się na swoje ogólne doświadczenie żeglarskie. Start był bardzo trudny, na silny wiatr z kierunku NE i związaną z nim pod wysoką krótką falę, to pierwsza, istotna część żeglarskich szachów na tej trasie.”
Nad startem czuwał sędzia regat, kpt. Jarosław Kaczorowski, który początek Bitwy ocenił jako sprawne i bez kłopotów. „Start odbył się bez komplikacji i o czasie. Dwa jachty wyszły na falstart, ale niezwłocznie naprawiły swój błąd. Jachty weszły na start w zwartej grupie, bardziej jak flota przybrzeżnego, krótkiego wyścigu niż regaty offshor’owe. Nie odnotowaliśmy żadnych sytuacji ryzykownych, nikt nie zgłosił też protestu. Widać po żeglarzach wysoki poziom fair play oraz sporą dojrzałość.”
Foto: Anna Komosińska
Na listę startową 10-tej, jubileuszowej Bitwy o Gotland zapisało się aż 35 zawodników, ustanawiając tym samym rekord frekwencji. Na trasę wypłynęło jednak tylko 22 żeglarzy. To zwyczajowy, choć wyjątkowo wysoki odsetek przedstartowych wycofań. Najczęściej są one związane z trudnościami w przygotowaniu jednostek do startu oraz rzadziej, zdarzeniami losowymi. Nie zobaczymy na trasie wyścigu, między innymi, Krisa Matuszewskiego, który nie zdążył z budową jednostki, na której planował płynąć, a także Ryszarda Drzymalskiego, który już w startowy poranek odnotował poważną usterkę na swoim jachcie Konsal 3. Techniczna sprawność jachtu to krytyczny element powodzenia startu w Bitwie i co roku obserwujemy liczne związane z tym DNS. Lista wszystkich zawodników, którzy nie zdołali wypłynąć ku Gotlandii znajduje się pod tekstem.
Pozycje wszystkich jachtów będzie można śledzić online za pomocą trackingu Yellow Brick. https://yb.tl/gotland2021.
Listy startowe Bitwy o Gotland 2021:
Klasa Open:
No. |
Yacht Name |
Sail No. |
Type |
Skipper |
|
1 |
Brązowa Atena |
|
Sun Odyssey 42 |
Mateusz Mazur |
|
2 |
Belfer |
POL 19500 |
Elan 431 |
Kamil Baranowski |
|
3 |
Bindi |
POL 20308 |
Dehler 33 Classis |
Władek Chmielewski |
|
4 |
Cap Finistere |
|
Sun Odyssey 37,1 |
Marta Dobroch |
|
5 |
Belfer II |
|
Vector 401 |
Maciej Hejna |
|
6 |
Dancing Queen |
POL 15067 |
Dehler 46 |
Jerzy Mateuszak |
|
7 |
Ocean Team 2 |
SP-HPA |
Bavaria 36 |
Błażej Morawski |
|
8 |
Wiking |
POL 19825 |
Hanse 325 |
Adam Szeligowski |
|
9 |
Wind Thief |
POL 0000G6 |
Cobra 41 |
Grzegorz Rać |
DNS |
10 |
Delphia III |
POL 9794 |
Delphia 40,33 |
Paweł Biały |
DNS |
11 |
Fujimo |
|
Reichel Pugh 50 |
Tomasz Kosobucki |
DNS |
12 |
Indigo |
FIN 10647 |
Finngulf 41 |
Juha Mattila |
DNS |
13 |
Sergent Garcia |
NED 8431 |
Beneteau First 36,7 |
Piotr Parzy |
DNS |
14 |
Fidoo |
POL 16768 |
Mini 650 |
Marcin Wroński |
DNS |
15 |
Anna Lucjka 2 |
POL 00016K |
Carabela 650 |
Krzysztof Matuszewski |
DNS |
16 |
Fryer |
POL 11770 |
Janmor 45 |
Tomasz Strzyżewski |
DNS |
Klasa ORC 1
No. |
Yacht Name |
Sail No. |
Type |
Skipper |
CDL |
1 |
Bluesina |
POL 912 |
Hanse 400E |
Piotr Falk |
9,981 |
2 |
Oddyseey |
POL 19679 |
JOD35 |
Tomasz Ładyko |
8,981 |
3 |
Ocena Team |
POL 15317 |
Delphia 37R |
Adam Dobroch |
8,550 |
4 |
Oceanna |
POL 4719 |
Outborn 39 |
Zenon Jankowski |
9,017 |
5 |
Blue Horizon |
POL 10664 |
Delphia 47 |
Jacek Chabowski |
10,490 |
6 |
Kosia III |
POL 6880 |
Delphia 40 |
Aleksandra B. Emche |
9,105 |
7 |
Konsal |
POL 0004YY |
Dehler 42 |
Ryszard Drzymalski |
DNS |
8 |
Polshed Manx 2 |
POL 7003 |
Dirst 40,7 |
Kuba Szymański |
9,580 |
Klasa ORC 2
No. |
Yacht Name |
Sail No. |
Type |
Skipper |
CDL |
1 |
Busy Lizzy |
POL 15946 |
Faurby 999 |
Kuba Mariański |
6,882 |
2 |
Diamant GT |
POL 000760 |
Mini 650 Diamant |
Krzysztof Kołakowski |
DNS |
3 |
Arietis |
POL 2203 |
Carter 30 |
Łukasaz Wasielewski |
6,210 |
4 |
IRS Challenger |
POL 15573 |
Optima 101 |
Robert Marek Studziński |
7,457 |
5 |
Double Scotch |
POL 22140 |
Sadler 32 |
Robert Wilkowski |
6,187 |
6 |
Harry |
POL 4703 |
Polo 86 |
Artur Burdziej |
6,231 |
7 |
Hultaj |
POL_0006MG |
FIGARO |
Szymon Kuczyński |
7,773 |
8 |
Mio Portofino |
POL 22700 |
Oceanis 351 |
Paweł Hapanowicz |
7,714 |
9 |
Opole |
POL 22584 |
Najad 340 |
Andrzej Kopytko |
7,174 |
10 |
Alkione |
POL 21204 |
Omega 28 |
Bartosz Zakrzewski |
5,987 |
Honorata Wąsowicz |