MENU

To naprawdę jest Bitwa!

2021-09-22
To naprawdę jest Bitwa!
Foto: Paweł WILQ Wilkowski

Takiej sytuacji na Bitwie jeszcze nie było. Mimo nadciągającego sztormu zawodnicy nie rezygnują z walki. Flota 9 jachtów przeczeka zapowiadane trudne warunki na kotwicowisku, a gdy sztorm minie - powróci do wyścigu.

Trzecia doba regat to dla większość jachtów walka o ułamki prędkości. Bezwietrzna aura męczy i frustruje wszystkich zawodników oprócz lidera, Jacka Chabowskiego na Blue Horizon, który zmierza w stronę mety. Pozostali żeglarze będą musieli przeczekać nadciągający sztorm w schronieniu koło brzegów Gotlandii.
 
Dyrektor regat Krystian Szypka przekazał zawodnikom rekomendację biura regat dotyczącą zachowania w obliczu zapowiadanego pogorszenia pogody. „Na podstawie routingu przygotowanego przez OSA Sailing Weather Service, oceniliśmy, że jachty będące teraz przy wyspie, nie mają szansy dotrzeć do mety przed uderzeniem sztormu. - mówi kapitan - W związku z tym zaleciliśmy im pozostanie przy brzegach Gotlandii. Dobrze się składa, że sztorm jest z kierunku SW, więc jej wschodni brzeg to miejsce odpowiednio osłonięte. Oczywiście ostateczna decyzja należy do zawodników, ale z informacji, jakie dostajemy wynika, że wszyscy postąpią zgodnie z naszą sugestią”.

To właśnie na takie sytuacje, kiedy trzeba zadbać o bezpieczeństwo żeglarzy i ustalić plan działania, opracowany został bitewny system łączności. Sytuacja na wodzie jest złożona, zawodnicy rozproszeni i tylko niektórzy w zasięgu sieci GSM. A jednak organizatorzy są w stanie zapewnić łączność ze wszystkimi. Jak ten system działa? Opowiada o nim Dobrochna Nowak, prowadząca tegoroczne biuro regat: „Uczestnicy Bitwy są pod naszą stałą 24 godzinną opieką. Zawodnicy zgłaszają się regularnie Aniołom, które przekazują wszystkie informacje na ląd. Działa to oczywiście w dwie strony - jachty osłonowe wyposażone są w komunikatory satelitarne i otrzymują informacje pogodowe z lądu, które przekazują Zawodnikom.”

Komunikacja z zawodnikami i jachtami osłonowymi przebiega bez zarzutów, wszyscy są do niej przyzwyczajeni i pomagają przekazać informację za pośrednictwem VHF do jachtów bardziej oddalonych. To dzięki temu systemowi wiemy, co planują poszczególne jachty i jesteśmy w stanie rzetelnie informować o zamiarze kotwiczenia w okolicy portu Slite.

Sztormowe warunki rozpoczną się w czwartek od godziny 16. Będzie wiał wiatr stały powyżej 30w z kierunku SWS, skręcający na W. Porywy wiatru do 48w. Zanim to jednak nastąpi, jachty mozolnie płyną przed siebie. O tym, jak wygląda żegluga przy znikomym wietrze, opowiada kpt. Ola Emche, płynąca na jachcie Kosia III. „Jestem mocno zmęczona. Flauta daje w kość. Non stop korygowanie kursu, żeby chociaż odrobinę złapać wiatru w żagle. A Kosia III, jak to kobieta, na flaucie od czasu do czasu zaczęła wykonywać układ choreograficzny, który nie był skoordynowany z moim obranym kursem.” Frustracji nie kryje też Tomasz Ładyko na Odyssey. Żeglarz oprócz braku wiatru boryka się z niedostatkiem prądu na jachcie. W związku z tym nie uruchamia autopilota. Gdy odpoczywał o poranku, jacht kreślił na trackingu mało skoordynowane linie. Tomek jednak się nie poddaje i również kieruje na kotwicowisko.

Spodziewamy się, że Jacek Chabowski dotrze na metę w czwartek w godzinach przedpołudniowych, więc zdąży przed jego uderzeniem. Oczywiście to, jak zawsze, zależy od warunków wiatrowych i prędkości jachtu. Pozostali zawodnicy, którzy przeczekają sztorm przy Gotlandii, zamierzają podjąć żeglugę już w czwartek wieczorem i korzystając z osłony wyspy przemieszczać się na południe. Gdy dotrą do południowego jej krańca i wychylą się spod jej cienia, wiatr zgodnie z prognozą powinien już słabnąć do bezpiecznych wartości oraz, przede wszystkim, zmienić kierunek na zachodni, bezpieczniejszy dla jachtów.

Pozycje wszystkich jachtów będzie można śledzić online za pomocą trackingu Yellow Brick. https://yb.tl/gotland2021

Routing opracowało biuro OSA Sailing Weather Service prowadzone przez Kazimierza Sawczuka i Juliusza Orlikowskiego.

Partnerami strategicznymi Bitwy o Gotland 2021 są: Teknos Oliva i Kompas.  Sponsorami są: Województwo pomorskie, Miasto Gdańsk, Województwo warmińsko-mazurskie, Navionics, Packsystem, Raymarine, Eljacht, Bogmar, Konsal, Marina Przełom, Maristo.pl, Goly Yacht Service. Organizatorem regat jest szkoła żeglarska OceanTEAM

Honorata Wąsowicz

Recencje książek żeglarskich
Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej do czego służą i jak nimi zarządzać. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na ich używanie. zamknij