Organizatorzy Polskiej Ligi Żeglarskiej zamknęli listy startowe na sezon 2023. Możliwość zgłoszenia do rozgrywek ligowych pozostaje już tylko na najniższym szczeblu rozgrywkowym, czyli w II Lidze. Liga będzie prowadzona na trzech poziomach rozgrywkowych, po 4 rundy na każdym z nich. W lidze wystartuje 50 zespołów, a pierwsze regaty II Ligi odbędą się w dniach 06-07.05.2023 w Sztynorcie. Ekstraklasa ruszy dwa tygodnie później w Sopocie.
Po raz kolejny organizatorzy Ligi notują rekord zgłoszeń. Po 45 startujących zespołach w zeszłym sezonie, w 2023 będziemy obserwować rywalizację 50 klubów. Z dotychczasowych uczestników tylko dwa kluby z 1 Ligi wycofały się z rozgrywek, ale w zamian dołączają nowe kluby, wiele z utytułowanymi zawodnikami w składach. Warto wymienić takie nazwiska jak Robert Janecki (prawdopodobnie w barwach UKS Navigo Sopot), Arkadiusz Sendlewski z Jutrzenka Sailing Club czy Michał Strusiński z KŻ Mechelinki. Kilka sensacyjnych zmian czy wzmocnień zobaczymy również w dotychczasowych składach, a największe z nich to dołączenie do rywalizacji wicemistrzyni olimpijskiej Agnieszki Skrzypulec w barwach YKP Szczecin, zmiana składu w Sztorm Grupie na całkowicie żeński z Julią Szmitt za sterem, powrót w roli sternika Krzysztofa Małeckiego już w nowych barwach klubowych, zapowiadany powrót do ścigania Filipa Ciszkiewicza, zmiana barwa klubowych Szymona Jabłkowskiego na Onboard Sailing czy bardzo prawdopodobny debiut w lidze Przemka Tarnackiego jako Ocean Challenge Yacht Club. Tytułu mistrzowskiego, już po raz trzeci z rzędu bronić będzie zespół YKP Gdynia dowodzony przez Rafała Sawickiego, ale stawka w Ekstraklasie wygląda na najmocniejszą w historii po zmianach i „mocnych” awansach z 1 Ligi, więc sezon zapowiada się bardzo ekscytująco.
Poza zmianami w zespołach czeka nasz również klika nowości jeśli chodzi o akweny rozgrywania regat. Ekstraklasa i 1Liga po raz pierwszy zawitają do Olsztyna i Sztynortu, co ciekawe II Liga w całości będzie rozgrywana na jednym akwenie właśnie w Sztynorcie. Charakter Ligi jednak się nie zmienia i różnorodność warunków rywalizacji pozostaje niezmienna. Stosunek akwenów morskich i śródlądowych pozostaje stały, gdyż pierwsze dwie rundy tradycyjnie odbędą się w Sopocie i Gdyni.
„Cieszy nas stały wzrost popularności i poziomu rozgrywek. Myślę, że jest to efekt bardzo dostępnej formuły regat pozwalający na intensywne ściganie się na wysokim poziomie bez konieczności posiadania własnego jachtu oraz konsekwentnemu rozwoju promocji i mediów wokół ligi wraz z transmisjami na żywo. W ubiegłym sezonie jako pierwszy, żeglarski projekt cykliczny pojawiliśmy się w telewizyjnej ramówce, goszcząc na żywo na antenach TV Sportklub.” – podsumowuje Maciek Cylupa, organizator Ligi. „Współpraca ta będzie kontynuowana, a pracujemy mocno nad jeszcze większym pakietem telewizyjnym i medialnym. Wzrost poziomu sportowego, sędziowanie regat z wody, transmisja video, komentarz, tracking i wyniki na żywo w Internecie, stałe czytelne reguły rywalizacji oraz oczywiście zmiana floty jachtów na nowoczesne 9 sztuk RS21 One Design sprawiły, że projekt jest coraz bardziej popularny zarówno wśród samych sportowców jak i kibiców”
EKSTRAKLASA
- YKP Gdynia
- Yacht Club Gdańsk
- Legia Warszawa
- Pogoń Szczecin
- AZS WAT Warszawa
- AZS AWFiS Gdańsk
- Olsztyński Klub Żeglarski
- YKP Szczecin
- UKS Żeglarz Wrocław
- KS Iskra AMW Gdynia
- Yacht Club Sopot
- AZS Politechnika Gdańska
- Sztorm Grupa Warszawa
- Nowy Sztynort Osada Wolności GGR
- Rockstars Racing
- HRM Racing
- Lubelskie YKP Lublin
- Polsporty Sailing
I LIGA
- Sport Vita Ski & Sail Gliwice
- Yacht Club Białołęka
- Miasto Gliwice KW Garland
- Odyssey Sailing Club Warszawa
- Kościański Klub Żeglarski
- Yacht Club Sopot 2
- Ocean Challenge Yacht Club
- Puchar Polski Jachtów Kabinowych
- UKS Navigo Sopot
- Jachtklub Stoczni Gdańskiej
- KS Marina Niesulice
- Slava Racing
- Grupa Regatowa Powidz
- Małe Elektrownie Wodne Micro Class
- SKŻ Powidz
- KŻ Hals Gostynin
- UKS Albatros Wolin
- Etisoft 2KMM Sailing Team Gliwice
II LIGA
- YKP Szczecin 2
- YKP Warszawa
- Regatta Business Poland
- Chotomowski Klub Żeglarski Satchwell
- R2 Sailing Club
- Onboard Sailing
- KS Stowarzyszenie Puchar Soliny
- Port Mechelinki
- Symfonia Racing
- WKS Flota Gdynia
- Hear Studio Sailing Team
- Jutrzenka Sailing Team
Zasady rywalizacji w Lidze są bardzo przejrzyste i proste. Wyścigi odbywają się według ogólnie znanych zasad regat flotowych, różnią się jedynie tym, że trasa jest krótsza i sędziowane są przez arbitrów na wodzie. Wyklucza to protesty po wyścigach i umożliwia nakładanie kar bezpośrednio w czasie wyścigu, przez co rywalizacja staje się dynamiczniejsza i bardziej fair.
Rozgrywki zorganizowane są w taki sposób, aby w jak największym stopniu uprościć uczestnictwo. Udział w regatach nie wiąże się z koniecznością posiadania własnego jachtu, gdyż te jednakowe i gotowe do regat dostarczane i serwisowane są przez organizatora. Zawodnicy dostają do dyspozycji flotę 9 identycznych nowoczesnych genakerowych jachtów regatowych klasy RS21. Po każdym sezonie, najlepsze kluby awansują na poziom wyższy, najsłabsze spadaj do niższej ligi, analogicznie do innych rozgrywek ligowych.
Zwycięzca ligi zdobędzie tytuł Klubowego Mistrza Polski PZŻ, a pierwsze cztery kluby Ekstraklasy otrzymają prawo startu w prestiżowych międzynarodowych rozgrywkach Żeglarskiej Ligi Mistrzów.
Wszystkie informacje i regulamin można znaleźć na oficjalnej stronie Ligi: www.ligazeglarska.pl
Sponsorami Głównymi Ligi są: Nissan, WNM Group, Efaflex i Nowy Sztynort.
Partnerami Ligi są: Odyssey Dealer Group, Magic Marine, Bryt Sails, Harken, Garmin, RS Sailing i Polski Związek Żeglarski.
Organizatorami Polskiej Ligi Żeglarskiej są MT Partners i Towarzystwo Żeglarstwa Regatowego przy współpracy Polskiego Związku Żeglarskiego oraz Zachodniopomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego. |